Foreningen Banjo Billedskoles bestyrelse består af:
formand Nina Wengel - billedkunstner
kasserer Bente Ebbesen - cand.mag. i kunsthistorie, design og dansk
bestyrelsesmedlem Oliver Schulz - pædagogisk afdelingsleder på Lundehusskolen
bestyrelsesmedlem Thomas Andersen - fotograf og kurator og far til medlem
Vi er medlem af landsforeningen for Børn, Kunst og Billeder
http://www.bornkunstogbilleder.dk
Vedtægter for Banjo Billedskole
§ 1. Navn og hjemsted
Stk. 1. Foreningens navn er Banjo Billedskole, forkortet Banjo.
Stk. 2. Foreningens hjemsted er Frederiksberg Kommune.
§ 2. Formål
Stk. 1. Banjo Billedskole er en forening, der først og fremmest har til formål at være et fritidstilbud til børn i alderen fra 3 til 17 år.
Tillige udbyder Banjo Billedskole også enkelte billedkunstneriske aktiviteter til voksne.
Stk. 2. Banjo er et alternativ til målstyret undervisning og et rart sted at være.
Her er uhøjtideligt med tid til fordybelse og fri leg.
Vi prioriterer en sjov proces fremfor et fint produkt, lyst fremfor præstation.
Vi gør alt, hvad vi kan, for at alle medlemmer har det rart, så fokus kan holdes på den kreative udfoldelse og arbejdet med samtidskunsten.
Stk. 3. Banjo Billedskole opfatter samtidskunsten som en meningsfuld og meningsskabende spejling af tanker og overvejelser i og om vores samtid. Med afsæt i samtidskunsten er det foreningens formål at styrke medlemmernes interesse og forståelse for billedkunst og billedkunstneriske processer samt styrke deres glæde ved at udtrykke sig billedkunstnerisk. Gennem dette arbejde er det intentionen, at medlemmerne også får indblik i samtidskunsten og dens mulighed for at påvirke tanker og overvejelser, mennesker og samfund.
§ 3. Medlemmer
Stk. 1. For at deltage i foreningens aktiviteter skal man være medlem. Som medlemmer optages enhver, som har lyst og vilje til at arbejde for foreningens formål.
Stk. 2. Indmeldelse sker ved betaling af kontingent. Medlemskabet er først gyldigt, når medlemmet har betalt kontingent.
Stk. 3. Medlemskabet ophører ved udmeldelse.
Stk. 4. Kontingentet opkræves halvårigt.
Stk. 5. Undervisere samt bestyrelsesmedlemmer betaler ikke kontingent.
§ 4. Generalforsamlingen
Stk. 1. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Stk. 2. Ordinær generalforsamling afholdes årligt i april måned og indkaldes med 14 dages varsel. Indkaldelsen foregår pr. e-mail.
Stk. 3. Møde- og stemmeberettigede på generalforsamlingen er alle medlemmer, der har gyldigt medlemskab. Medlemmer under 18 år repræsenteres dog af en forældre. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Stk. 4. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent og referent
2. Bestyrelsens beretning
3. Godkendelse af årsregnskab
4. Behandling af indkomne forslag
5. Fastsættelse af kontingent
6. Godkendelse af budget
7. Valg af 3-5 bestyrelsesmedlemmer, herunder formand og kasserer
8. Valg af revisor
9. Eventuelt
Stk. 5. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen. Forslag om vedtægtsændringer, der ønskes behandlet, skal være bestyrelsen i hænde senest tre måneder forud for udgangen af den måned, hvor den ordinære generalforsamling skal afholdes.
Stk. 6. Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen.
Stk. 7. Generalforsamlingen træffer sine beslutninger ved simpelt flertal (en over halvdelen af de gyldigt afgivne stemmer) og ved håndsoprækning.
§ 5. Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1. Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, og skal afholdes, når mindst 1/3 af medlemmerne fremsætter skriftlig begrundet anmodning om det over for formanden. I sådanne tilfælde skal den ekstraordinære generalforsamling afholdes senest fire uger efter anmodningen.
Stk. 2. Indkaldelsesfristen for en ekstraordinær generalforsamling er 2 uger. Indkaldelsen foregår via e-mail.
§ 6. Bestyrelse
Stk. 1. Bestyrelsen vælges af generalforsamlingen for en 1-årig periode.
Stk. 2. Bestyrelsen består af 3-5 medlemmer og konstituerer sig selv med formand og kasserer, senest 14 dage efter generalforsamlingen.
Stk. 3. Foreningens daglige ledelse udgøres af bestyrelsen.
Stk. 4. Bestyrelsen leder foreningen i overensstemmelse med nærværende vedtægter og generalforsamlingens beslutninger – og fastsætter selv sin forretningsorden.
Stk. 5. Formanden indkalder og leder bestyrelsens møder. Indkaldelse sker skriftligt med angivelse af dagsorden, når formanden skønner det nødvendigt, eller mindst to medlemmer af bestyrelsen fremsætter ønske om det overfor formanden. I sådanne tilfælde afholdes mødet senest 2 uger efter anmodningen er kommet til formandens kundskab.
Stk. 6. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 2/3 af bestyrelsen er til stede.
§ 7. Vedtægtsændringer
Stk. 1. Disse vedtægter kan kun ændres med 2/3 flertal på en generalforsamling, hvor ændringsforslaget fremgår af dagsordenen.
Stk. 2. Vedtægtsændringerne træder i kraft med virkning fra den generalforsamling, de vedtages på.
§ 8. Økonomi, regnskab og revision
Stk. 1. Foreningens regnskabsår følger kalenderåret.
Stk. 2. Bestyrelsen er ansvarlig overfor generalforsamlingen for budget samt regnskab.
Stk. 3. Foreningens regnskab føres af kassereren, der tillige fører foreningens medlemsregister.
Stk. 4. Regnskabet revideres af en uvildig revisor, ikke nødvendigvis professionel, som vælges på generalforsamlingen.
Stk. 5. Foreningens midler anvendes til de i §2 nævnte formål.
Stk. 6. Finansieringen af foreningens aktiviteter udgøres af medlemskontingent, offentlige kulturelle tilskud samt evt. privat sponsorering mm.
§ 9. Tegningsregler og hæftelse
Stk. 1. Bestyrelsen repræsenterer foreningen udadtil og tilrettelægger og gennemfører foreningens aktiviteter i henhold til generalforsamlingens beslutninger.
Stk. 2. Kassereren står for varetagelse af foreningens formue, herunder indkassering af kontingent samt betaling af regninger. Kassereren kan råde over foreningens konti, herunder betalingskort og netbank til foreningens konti, samt indgå aftale herom.
Stk. 3. Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen.
§ 10. Opløsning
Stk. 1. Opløsning af foreningen kan kun ske ved generalforsamlingsbeslutning.
Stk. 2. For at opløse foreningen kræves, at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget herom. Opløsningen skal konfirmeres på en efterfølgende ekstraordinær generalforsamling med 2/3 af de afgivne stemmer for at have virkning.
Stk. 3. Foreningens eventuelle formue skal i tilfælde af opløsning anvendes i overensstemmelse med de i § 2 fastsatte formål eller til andre almennyttige formål. Beslutning om den konkrete anvendelse af formuen træffes af den opløsende generalforsamling.
§ 11. Datering
Således vedtaget på foreningens generalforsamling d. 6. juni 2016.
Ændringer vedtaget på den ekstraordinære generalforsamling d. 23. november 2016
Ændringer vedtaget på foreningens generalforsamling, d. 29. juni 2017